25. 2. 2018

Trošku jsem se naštvala

Ale není to zas tak zlé. Tenhle článek je takové volné pokračování na to, co psal Vojta o zdejším bankovnictví a o tom, jak ve skutečnosti válčím s financemi já.

Hned jak jsme přijeli do Kanady, věděli jsme, že pro život tady budeme potřebovat tzv. kreditní historii. To je v podstatě záznam o tom, jak platíme účty nebo dluhy. Pokud platíme účty včas a v plné výši, tak naše kreditní historie a kreditní skóre budou dobré. Na základě toho potom může potenciální věřitel spočítat jaké riziko by bylo poskytnout nám půjčku a stanovit třeba úrok a další podmínky. Využívá se toho nejen při půjčkách, ale i u hypoték, kreditních karet nebo pronajímání nemovitostí.

Nejjednodušší způsob, jak začít budovat kreditní historii, je pořídit si kreditní kartu. To jsme taky udělali, hned druhý týden po příjezdu do Montrealu. Živě si vybavuji konverzaci s člověkem v bance, kterému jsme vysvětlovali, že potřebujeme oba kreditku, abychom začali budovat kreditní historii. Vzali jsme si od něj nejhorší kreditku na světě, protože bez kreditní historie nám prostě nemohl dát lepší. Každý jsme měli svoji kartu, ale jen jeden kreditní účet na Vojtovo jméno, ze kterého jsme je spravovali.

Teď, o tři a půl roku a nové dvě kreditky později, kolega v práci zmínil, že prý sekundární uživatel kreditní karty nebuduje kreditní historii. Začalo mi to vrtat hlavou a snažila jsem se dopídit toho, jaké je vlastně to moje kreditní skóre. To, že Vojta má dobré, je samo sebou :D. Ukázalo se, že já žádné nemám. Zdálo se mi to dost podezřelé, a tak jsem zavolala do Equifaxu. Tato firma vydělává na tom, že skladuje veškeré soukromé informace o všech lidech a prodává je třeba bankám nebo komukoliv, kdo zaplatí. Nedávno byla velká aféra, že jim dost těch informací uniklo, což je velký průšvih, protože o vás ví klidně víc než kanadský daňový úřad. Dalším problémem je, že se moc nechtějí bavit se soukromými osobami, protože z nich nemají žádný zisk, jen z těch informací o nich. Takže zákaznická podpora není na vysoké úrovni a většinu věcí je třeba řešit poštou (ne online, jak je tady normální).

Na telefonu mi po čtvrthodině slabikování mého jména, adresy, data narození atd. oznámili, že u nich vůbec neexistuji. To byl šok! Vždyť já tady už takovou dobu poctivě buduju kreditní historii!


Nakonec jsme se se zástupcem Equifaxu dobrali toho, že oni o mně záznam sice mají, ale úplně špatný - prohozené jméno a příjmení, úplně špatné datum narození, úplně nejstarší adresa, a tak dál. Musela jsem jim poštou poslat kopie pasu, důkaz o tom, kde bydlím a SIN (Social Insurance Number - hodně důležité číslo, které může být zneužito, něco jako naše rodné číslo), abych dokázala, kdo jsem a aby si oni laskavě opravili informace o mně.

Myslela jsem, že opravou záznamu u Equifaxu mám vyhráno a budu si konečně moct požádat o naši vysněnou kreditku (= s většími výhodami). Jaké bylo moje překvapení, když po vyplnění dvou žádostí o kreditku, byly obě zamítnuty a po telefonu mi banka nakonec sdělila, že stále nemám žádnou kreditní historii. Ukázalo se, že jako držitel sekundární kreditní karty žádnou historii nebuduji. Takže ty tři roky, kdy jsem platila touhle kartou, byly k ničemu a já můžu začít od nuly. Dělala jsem si o tom i trochu výzkum na internetu, a opět jsem začátečnicky znovuobjevila, že v USA to funguje jinak a ne vše, co najdu na internetu v angličtině, se dá použít v Kanadě. V USA totiž držitelé sekundárních karet kreditní historii budují, zde ne.

Jediná možnost teď byla pořídit si na moje jméno nějakou špatnou kreditní kartu, kterou dají i chronickým dlužníkům nebo lidem bez historie. Naštěstí jsme ale objevili alternativu. Scotia Bank jako jedna z mála bank nabízí i tzv. joint credit card, tedy kreditní kartu se společným účtem. Narozdíl od té, co jsme měli, je napsaná na oba držitele, oba jsou za veškeré dluhy zodpovědní, ale oba také budují kreditní historii. Výhodou je, že na kvalifikaci na tuhle kartu se zohledňuje kreditní historie obou účastníků a pokud má jeden dobrou a druhý špatnou, banka bere v potaz průměr.

Dneska jsme tedy došli s Vojtou do banky a požádali jsme o novou společnou kreditní kartu Scotia Momentum Visa Infinite. Tahle karta má spoustu benefitů:

  • 4% cashback (sleva) na potraviny a benzín
  • 2% cashback na drogerii a opakované účty
  • 30% sleva na půjčovny aut a pojištění poškození vozidla
  • automatické cestovní pojištění
  • pojištění zrušení dovolené, zpoždení letu, ztracených zavazadel
  • 90-denní záruka na zakoupené zboží proti krádeži a poškození
  • o rok prodloužená standardní záruka

Za týden nám mají karty dorazit do schránky, tak uvidíme, jak to dopadne. Snad už bude tohle papírování, telefonování a vysvětlování u konce. Jestli ne, tak se asi naštvu víc než trošku.

Kiki