Jak jsem dělal řidičák

Když jsme se před rokem stěhovali do Toronta, nastupoval jsem do nové práce a v plánu bylo, že budu dojíždět do Missisaugy ke klientovi firemním autem. Honem jsem si proto musel vyřídit ontarijský řidičský průkaz.

Bohužel, v Kanadě vám český řidičák moc neposlouží. Ve většině provincií s ním můžete řídit pouze tři měsíce od příjezdu a navíc pouze pokud jste v Kanadě jako turista. Nějaký mezinárodní řidičák je podle mých zkušeností nezajímá a to, že by měl dle nějaké osmdesát let staré mezinárodní dohody platit rok, už vůbec ne.

V Ontariu funguje systém tzv. “graduated licensing”, což znamená, že jako nový řidič postupně získávate “levely”, které vám dávají více oprávnění. Hodně se to tím liší od Česka. Například vůbec není povinné jít do autoškoly, i když tady taky existují. Je to super v tom, že vás může legálně učit řídit váš rodič nebo třeba kamarád.

Bohužel, český řidičák za ten kanadský nejde jednoduše vyměnit. Je to dost zvláštní, protože třeba německý řidičák vyměnit lze a dokonce i britský a australský, přestože řídí na druhé straně silnice. Pokud tedy nemáte řidičák z jedné z těchto zemí, budete si muset řidičák v Kanadě dělat nový. Naštěstí ne úplně od nuly.

Levely řidičáků jsou v Ontariu tři, od nejhoršího po nejlepší dle následující tabulky:


Level Omezení Podmínky udělení
G1 Pouze v doprovodu, nesmí vůbec na dálnici Psaný test
G2 0 promile alkoholu, smí sám i na dálnici Rok řízení s G1 + Krátká jízda
G 0.08 promile alkoholu Rok řízení s G2 + Dlouhá jízda

Češi musí začínat od G1, stejně jako kdokoliv, kdo nikdy neřídil. Pokud ale mají český řidičák mohou naštěstí přeskočit čekací doby na další level. Funguje to následovně: Pokud vám stačí úroveň G2, musíte dodat úředně ověřený překlad českého řidičského průkazu. Pak uděláte test na G1, zkoušku na G2 a máte hotovo.